Ideeën uitwerken, de juiste shots maken en dan alles monteren tot een sterk geheel. Video’s. Koen Damhuis (18) is er al van jongs af aan dol op. Met zijn bedrijf DamhuisFilms wil hij bedrijven op de kaart zetten.
‘Toen ik nog heel klein was, ben ik begonnen met het maken van YouTube-video’s. Dat heb ik best lang gedaan, voor de lol. Later ben ik meer met videobewerking aan de slag gegaan, voornamelijk met gaming content.”
Het filmen en editten was, en is nog steeds, zijn hobby. „Op gegeven moment ga je nadenken: wat wil ik later gaan doen?” Damhuis lacht. „Toen kwam ik toch weer bij video uit.”
De Steenwijker volgt een opleiding tot audiovisueel specialist (AV-specialist). Op het Deltion College in Zwolle leert hij de kneepjes van het filmmakersvak. „Ik ben nu veel bezig met het doen van camerawerk en met videobewerking. Die mix vind ik ook het leukst.” En als hij er echt een zou moeten kiezen? „Het filmen zelf, honderd procent”, zegt Damhuis vastberaden. „Daar kun je echt creatief zijn. Als ik dat doe, bedenk ik hoe ik mijn verhaal wil overbrengen. In de bewerking komt alles samen. Beide zijn dus belangrijk om een goed eindresultaat te krijgen, maar ik vind het filmen wel het leukste.”
Zijn eigen bedrijf heeft hij nu een jaar. Op dit moment doet hij het naast zijn stage, waarmee hij 40 uren per week bezig is. „Het is veel, maar ik vind het leuk. Bijna alle vrije tijd die ik heb, besteed ik eraan.” Al maakt hij ook nog tijd vrij om te sporten. „Dat doe ik vijf keer per week, meestal krachttraining. Het geeft me rust.”
Damhuis wil bedrijven uit Steenwijk en omstreken helpen om zich te onderscheiden van hun concurrenten met behulp van videocontent. „Best veel bedrijven uit de buurt zijn daar nog niet mee bezig. Dat is eigenlijk hartstikke zonde. Video’s scoren op sociale media namelijk twee keer zo goed als foto’s. Veel bedrijven zijn daar, volgens mij, nog niet van op de hoogte.”
Naamsbekendheid heeft hij nog niet, weet Damhuis. „Daarom zoek ik contact met bedrijven en leg ik uit wat ik doe. De eerste video maak ik gratis, vrijblijvend ook. Bedrijven zitten nergens aan vast”, legt hij uit. Hij richt zich nu voornamelijk op de horecasector. Als de eerste video bevalt, gaat hij voor de bedrijven aan de slag.
„Het is voor mij belangrijk dat het filmpje waarde heeft voor het bedrijf en dat het goed scoort, dan is mijn missie voltooid.”
Al staat hij ook open voor particuliere klussen. „De mooiste video die ik tot nu toe heb mogen maken, gaat over angsten bij scholieren. Het overbrengen van die angst met beeld, vond ik fantastisch om te doen. Van dat soort opdrachten word ik ontzettend blij.”
Ook de gala’s van SG Eekeringe en RSG Tromp Meesters mocht hij vastleggen. „Dat was ook erg leuk om te doen. Niet alleen voor mij, maar ook als herinnering voor de leerlingen”, zegt Damhuis.
Hij kijkt trots op. „Heb je mijn website gezien? Die heb ik zelf in elkaar gezet. Ik besteed veel tijd aan mijn branding. Ik wil me graag onderscheiden van de concurrentie. Die is er namelijk veel, op dit gebied”, legt de Steenwijker uit.
Het gaat dan niet alleen om mogelijke concurrentie hier in de regio, maar ook landelijk. „Ik steek er heel wat tijd en moeite in, maar dat doe ik met plezier.” Dat is niet zomaar. „Ik hoop dat dit mijn toekomst is, dat zou ik echt mega vet vinden. Misschien kan ik over een aantal jaren mijn bedrijf wel uitbreiden en kan ik medewerkers aannemen.”
Al heeft hij ook nog een andere ambitie. „Met artiesten werken lijkt me ook vet.” Daarmee doelt Koen Damhuis op het maken van video-clips. „Misschien iets met Nederlandse rap, bijvoorbeeld voor Ronnie Flex of Lil Kleine. Ik vind die muziek leuk, maar er valt ook veel mee te doen qua het maken van beelden”, legt hij uit.
Ik ben Koen uit Steenwijk, een videomaker met een passie voor verhalen die blijven hangen.
Of je nou knallende social media video's wilt, een aftermovie nodig hebt van je event of een strakke bedrijfsfilm. Ik help bedrijven om zichtbaar te zijn met video die werkt. Geen saaie standaardformatjes, maar content die past bij jouw merk en je doelgroep. Samen bedenken we iets sterks, ik regel de rest: van script tot edit. Snel, creatief en zonder gedoe.
Hieronder stel ik mezelf voor.
Na het invullen gaan we samen in gesprek, zodat ik je de juiste offerte kan geven.Wel zo fijn om te weten waar je aan toe bent, toch?